.

Friday, March 21, 2014

Assalamualaikum.

Sempena hari Jumaat yang barakah ini, saya ingin kongsikan tips bagi memulakan bisnes. Bagi yang teringin sangat nak memulakan bisnes, perkara ini wajib dan perlu anda ada.

Jangan mulakan bisnes selagi anda tak buat perkara ini.

Perkara yang di maksudkan adalah "NIAT". Dalam Islam sekalipun memang menyuruh kita memulakan sesuatu dengan niat. "Sesungguhnya, setiap perbuatan itu bermula dengan niat".

Maka di sini menjelaskan bahawa setiap perbuatan kita perlu dimulakan dengan niat yang jelas.

Niat yang jelas akan membantu menggerakkan bisnes kita ke arah seterusnya. Niat yang berprinsipkan Ibadah juga akan memberikan kita ganjaran dari Allah SWT Insha Allah.

Dalam bahasa lebih mudah, niat ini boleh juga ditukar sebagai matlamat ataupun target.

Setkan niat anda untuk berbisnes kerana apa. Kerana tak suka kerja ke, kerana inginkan kebebasan kewangan ke, kerana ikut-ikut kawan ke, kerana seronok-seronok ke, atau kerana paksaan keluarga ataupun lain-lain lagi.

Sebaiknya kita perlu niatkan kita berbisnes untuk kebebasan kewangan dan juga masa. Kalau boleh, tambahla dalam niat kita berbisnes itu untuk membantu orang lain. Tolong dari segi memberi peluang pekerjaan dan lain-lain pertolongan secara langsung atau tidak langsung melalui bisnes kita.

Insha Allah jika betul jalannya, niat itu akan tercapai.

Jadi, sama-sama kita setkan niat yang betul sebelum nenulakan bisnes kita.

Sekian.

Tagged: ,

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Get this widget