.

Tuesday, April 1, 2014

Assalamualaikum Semua.

Kali ini saya akan kongsikan tips yang berkaitan menguruskan aturcara majlis perkahwinan . Aturcara sesebuah majlis perkahwinan ini nampak tak berapa penting, tapi sebenarnya ia sangat penting.

Lebih-lebih lagi jika majlis anda akan dihadiri oleh orang kenamaan. Kerabat diraja, YB, mahupun bos tempat anda bekerja. Susun atur acara di majlis anda akan membuatkan majlis anda tersusun dan kemas perjalanannya.

Pengantin Jangan Susah-Susah Fikir Aturcara Masa Majlis
Jangan sesekali anda sebagai pengantin nak buat sendiri semua itu. Pasti anda tak mampu. Setakat merancang ok. Tapi jangan masa majlis pun anda nak sibuk-sibuk. Silap-silap boleh pitam nanti.

Anda perlu percaya pada adik-beradik, saudara mara ataupun rakan baik anda. Ini jika anda tak mengambil khidmat koordinator majlis.

Lantik Floor Manager Dari Kalangan Ahli Keluarga Atau Rakan
Jika anda ambil tak perlulah pening kepala kerana mereka akan uruskan. Jika tiada wedding koordinator atau wedding planner, anda plan dan rancang sendiri tapi jangan lupa lantik Floor Manager anda sendiri.

Untuk susan aturcara majlis perkahwinan yang baik, anda boleh ikut susunan yang biasa dibuat oleh Team ISDA Creative.

Susun dan Draft Mengikut Masa Yang Ditetapkan.
Untuk memastikan susunan aturcara teratur, pastikan anda lakukan perbincangan dengan semua pihak yang terlibat terutamanya Floor Manager anda.

Susun dan tetapkan terus masanya kerana kita akan lebih tepati dan berdisiplin jika masa ditetapkan.
Seperti contoh, tetapkan masa bersanding jam 1.00pm, dan pastikan semua patuhinya.

Jika Libatkan Pihak Lain, Pastikan Mereka Tepati Masa
Kebiasaanya kita akan panggil persembahan lain untuk meriahkan majlis perkahwinan kita seperti kompang, tarian, gamelan, silat mahupun band.

Penting untuk pastikan mereka tepati masa bagi mengelakkan aturcara majlis terganggu.

Semua Pihak Kena Tahu
Ini yang paling penting. Pastikan semua pihak yang terlibat tahu susun atur aturcara majlis anda itu dan tiada yang ketinggalan.

Inilah pentingnya perbincangan sebelum majlis. Tak perlu rehearsal pun tak apa. Tapi yang penting, semua pihak tahu peranan masing-masing dalam majlis tersebut.

Sekian.
Jika inginkan Pakej Katering atau Pakej Perkahwinan yang disediakan sekali khidmat koordinasi aturcara majlis, klik ke sini "Pakej Perkahwinan - Percuma Khidmat Koordinasi Aturcara Majlis"

Tagged: ,

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Get this widget