+ Pameran, Ekspo atau Exhibition antara salah satu cara kita boleh menjual dan membuat marketing.
+ Ada 3 tujuan khas dalam memasuki Pameran atau Exhibition.
1. Nak menjual terus kepada pelawat atau Exhibitor lain.
2. Atau sekadar membina jenama. Tak menjual terus pada pelanggan dan pelawat.
3. Kedua-duanya sekali.
+ Aku secara Personal pernah mengalami 2 situasi ( no.1 dan no.2) seperti di atas.
+ Tujuan kita masuk Pameran memang bergantung pada produk atau servis apa kita jual.
+ Masa bekerja makan gaji dulu, aku bekerja di syarikat vendor Automotif.
+ Produknya adalah spare part kereta yang dah tertakluk pada kontrak pembuat kereta.
+ Tak boleh sesuka hati nak jual pada pelanggan lain.
+ Memang salah dan melanggar kontrak kalau jual pada pembeli lain.
+ Situasi kedua iaitu sekarang. Dengan berniaga sendiri dalam bidang industri Wedding, lain tujuannya kalau masuk Pameran.
+ Memang seboleh mungkin perlu generate sales.
+ Kalau tak ada sales, memang gagallah tujuan masuk Pameran tu.
+ Tapi sekarang bila bisnes dah semakin berkembang, sasaran Pameran tu dah menjadi dua dalam satu.
+ Aku pilih strategi ke 3. Menjual sambil membina jenama.
+ Ini sebaiknya kerana ia boleh mengurangkan tekanan semasa Pameran. Tekanan kerana persaingan dan tekanan kurang jualan.
+ Tekanan dari persaingan nie sangat bahaya kerana ia boleh menyebabkan kita terbabit dalam Perang Harga.
+ Kita berlumba lumba nak bagi harga murah hinggakan kita yang kerugian.
+ Sebaiknya uruskan betul-betul tujuan masuk Pameran agar kita kekal dalam landasan harga kita.
+ Mungkin ini boleh jadi panduan pada rakan bisnes yang bakal terlibat dengan pelbagai exhibition sempena bulan Ramadhan yang akan menjelang nanti.
+ Pastikan anda set sebaiknya sasaran anda agar anda tak rugi.
0 comments :
Post a Comment