.

Thursday, November 27, 2014

Ramai mengetahui Facebook merupakan antara medium pemasaran/marketing terbaik dan murah pada masa ini.



Ramai dah jadi jutawan melalui bisnes di Facebook pada masa sekarang.

Facebook Popular, Blog Dilupakan

Tetapi sebelum popularnya Facebook, blog telah menjadi pilihan ramai untuk menjual dan membuat marketing. Ini kerana kosnya amat murah berbanding medium pemasaran lain pada masa itu.

Itu sebelum Facebook mengambil alih dan seterusnya mengungguli medium pemasaran berkos rendah. 

Akan tetapi, perlu diingat, semakin tinggi permintaan dalam pengiklanan Facebook, cas dan kosnya pasti akan terus meningkat.

Dan sekarang pelbagai polisi baru dikeluarkan oleh Facebook dan hal ini merumitkan lagi proses menjual melalui Facebook secara percuma atau secara kos yang minima.

Ini berlaku sejak pengapungan Facebook di pasaran saham. Pastinya kini keuntungan menjadi keutamaan Facebook.

Tapi, Jangan Lupakan Blog


Oleh sebab itulah kita tak boleh melupakan peranan blog sebagai medium pemasaran.

Blog dilihat kurang popular berbanding Facebook adalah kerana Facebook sangat "user friendly" berbanding blog yang agak teknikal sedikit, maklumlah Facebook adalah Social Media.

Ia memang berfungsi sebagai laman pertembungan social dan bukan pusat menjual.

Tetapi perlu diingat, blog adalah "Google Search Friendly". Ramai antara kita akan mencari sesuatu maklumat masih menggunakan Google.

Di sinilah kekuatan blog.

Ada Kedua Duannya Lagi Bagus

Maka dengan ini, blog adalah masih relevan sebagai medium pemasaran selain Facebook. Jika digabungkan keduanya, Insha Allah hasilnya akan lebih besar. "Two Is better than One".

Wujudkan blog jika anda belum ada, dan jika sudah ada kekalkan ia dan terus update. Apa yang anda promosikan di Facebook, promosikan juga di blog dan sebaiknya.

Blog Simple Tapi Jana Sehingga 5 Angka Sebulan


Boleh lihat contoh blog simple saya yang telah berjaya menjana pendapatan sehingga 5 angka sebulan www.isdacatering.com.

Selain blog ini, laman Facebook page juga saya sediakan sebagai serampang 2 mata. Fb Page saya untuk blog ini adalah ISDA Catering & Wedding Planner

Ada banyak lagi contoh blog yang menjana pendapatan lumayan seperti blog Majalah Niaga di www.majalahniaga.com dan banyak lagi.

Diharap perkongsian ini akan memberi manfaat kepada anda.

Sekian.

Tagged: , ,

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Get this widget